کد خبر: ۱۰۵۹۳۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۸ 31 July 2022

یادداشت اختصاصی روزنامه هماخوزستان / افشار پرویزی بابادی
مورخ دوشنبه ۱۰ مردا ماه ۱۴۰۱

زمستان هایکی از بازی های بچگانه این بود که بچه ها در کوچه و خیابان ها صحبت می کردند تا دود یا بخار از دهان آن ها خارج شود و کلی ذوق می کردند مخصوصا صبح ها روی صف حیاط مدرسه.

بخاری که از دهانشان بیرون می آمد برایشان تازگی داشت، کاش دود که از دهان بچه ها بیرون می آمد تنها بخار زمستانه بود. در پارک ها و فضاهای سبز که بروی دسته دسته جوانان و نوجوانان را می بینید که سیگار به لب و قلیان به دست نشسته و گرم صحبت هستند.

این روزها سیگار و قلیان کشیدن سن و سال ندارد و متاسفانه زن و مرد هم ندارد و به قول معروف مانند آب خوردن در دسترس همه است. در سال‌های نه چندان دور، مصرف قلیان مختص بزرگسالان و به ویژه مردان مسن بوده، امروزه در بین جوانان و حتی نوجوانان پسر و دختر محبوبیت یافته و به طرز چشمگیری مصرف می‌شود.

مصرف سیگار و قلیان در سایه بی توجهی خانواده ها به معظلی بزگ تبدیل شده و سلامت خانواده و جامعه را به یغما می برد.

نشست و برخاست با دوستان اجتماعی و کسانی که هیچ شناختی از آن‌ها وجود ندارد، می‌تواند زمینه ساز انحراف در جوانان و کشیده شدن آن‌ها به بیراهه شود.

محبوبیت قلیان به خصوص در سنین نوجوانی در حال افزایش است و اوقات فراغت با مصرف قلیان در نوجوانان و جوانان ارتباط دارد و بیشتر افراد برای سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت‌شان قلیان می‌کشند.

باید نهادهای متولی پای کار آمده و فکری به حال این ناهنجاری کنند و برای مقابله با آن چاره‌ای بیاندیشند و باید نسل آینده کشور را از خطرهای بهداشتی و سلامتی حفظ کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار